Andning är A och O för en sångare, del 3

27.09.2019

   Tänk att denna rubrik tänjdes ut till hela tre delar! Tanken var att ha en teoretisk del och en praktisk. Sedan kom tekniken i vägen och innan jag äntligen kom på den superenkla lösningen (tänk om jag hade tänkt på Instagram tidigare!?), så blev det nu alltså tre delar. Men det är kanske bra? Då implementerar vi denna sååå viktiga grund för en sångares hälsa och röstteknik på ett djupare plan, lite i sänder. En övning i taget. Det tar ju som bekant tid för den som är ovan att öva in nya, goda vanor. Vi behöver aldrig ha bråttom utan ta den tid som behövs för att låta dem sjunka in.

   Här kommer således den andra övningen som jag rekommenderar för att få ner andningen i buken. Därifrån som vi får kraften som behövs för både tal och sång. (Om du inte vet vad jag menar, se föregående inlägg här samt det första i serien här.)

2.  I nästa övning andas man ungefär likadant, men gör en annnan rörelse. Stå avslappnad med fötterna i höftbredd. Vid utandning böjer du dig långsamt nedåt, börja med huvudet som nickar och följ sedan efter med överkroppen. Låt armarna bara hänga tills de når golvet. Se till att kroppen är någorlunda avslappnad och knäna lätt böjda även när du når golvet. Obs! Man behöver inte gå hela vägen ner. Så fort luften tar slut så avstannar rörelsen, även halvvägs. Släpp in ny luft och gå långsamt tillbaka till stående position, huvudet sist.

   Detta är en jättebra andningsövning som tar med hela kroppen!

   Illustrerande videon för båda övningarna finns på min Instagram här.

   Att sjunga är mer fysiskt än man tror. Jag har mött vissa personer som efter några röst- och magstödsövningar blir uppenbart förvånade över hur trött man blir! Detta beror just på ovanan att sjunga ända från magen. Då är ovanstående andningsövningar ett superbra knep att börja med. Lycka till! :) Har ni frågor, så ställ dem gärna här i en kommentar eller skicka ett email.