Andning är A och O för en sångare

09.09.2019

   Andning är a och o för en sångare! Många i dagens samhälle är idag stressade och andningen stiger upp i bröstet emellanåt. Kroppen spänner sig och andningen blir kortare, ibland snabbare och mer ansträngd. Konditionen försämras vid stress och det får konsekvens för både tal och sång genom att man helt enkelt inte orkar prata eller sjunga så långa meningar eller fraser.

   För att få en bättre balans i kroppen behöver vi alla, vare sig vi sjunger eller inte, få ner andningen i buken. Genom att blunda och andas in långsamt genom näsan och sakta ut på ett ”s" eller ”sh", slappnar man av i kroppen. Man tar på så sätt kontroll över andningen och kan sedan göra mera koncentrerade andningsövningar som i längden även kommer att stärka rösten. Rösten är beroende av en lugn och stabil andning, eftersom man genom den kontrollerar musklerna i magen, den s k diafragman. Det ger helt enkelt rösten mer kraft. Både långa djupandningar samt kortare kontrollerade stötar på "tss", "kss", "prr" och liknande ger en bra stabilitet för rösten och en bättre kondition.

   Konkreta tips? Inledningsvis bör man öva djupandningen. Här kommer ett praktiskt exempel:

  1. Stå i normal position med fötterna i ungefärlig höftbredd.
  2. Blunda och fokusera på din andning samtidigt som du noterar hur magen rör sig (lägg gärna en hand på magen), inåt vid utandning samt utåt vid inandning. (Blir det tvärtom, så är det fel. Tänk på hur en ballong blir större när man blåser in luften!)
  3. Forma sedan utandningen i ett långt "s", "sh" eller "h" och håll sedan andan en sekund innan du slappnar av och får in ny luft.

   Exakt! Man slappnar av (i musklerna) snarare än andas in, som jag skrev i sista punkten.

   Hur kändes det? Testa gärna detta några gånger till. Det är alltså dessa magmuskler som man bör jobba med när man sjunger. Kändes det ovant? Grattis! Då har du precis lärt dig något nytt. Sjung nu en sång och känn efter om det gjorde någon skillnad! :-)