Bröstklang och huvudklang

28.11.2019

   Den här gången ska vi prata om bröstklang respektive huvudklang. Vad menas egentligen rent konkret och vad är skillnaden? Inom den traditionella sångpedagogiken brukar man huvudsakligen kategorisera rösten i dessa två olika klangfärger. Här kommer en liten förklaring till begreppen.

   Ljudmässigt kan man beskriva bröstklangen som att det är en kraftigare och "tjockare" ton medan huvudklangen är tunn och spröd. Bröstklangen används för lägre och medellåga toner medan huvudklangen används för höga/ljusa och medelhöga toner. 

   Ser man på stämbanden för de olika röstklangerna, så sätts hela stämbanden i kraftig svängning när bröstklangen används. Vid huvudklang är det endast den yttre, tunna delen av stämbanden som svänger eller liksom "fladdrar”.


Röstteknik

   För att bättre beskriva tekniken för bröstklangen, kan man säga att den är närmast talrösten. Låt säga att om du till exempel vill ropa på någon längre bort på gatan, så tar du i lite extra med rösten: "Hallåååå!” Det blir ett starkt rop i ett medelhögt tonläge. Testa och lägg en hand på bröstkorgen, så känner du att tonen vibrerar inne i bröstet. Just det, det är just därför som vi kallar det för bröstklang. Bröstklangen används mest inom pop, rock och soul.

   Huvudklangen hittar vi genom att sänka struphuvudet, vidga svalget och placera tonen uppe i pannan eller någonstans mellan ögonen. Klangen har alltså sin resonans uppe i huvudet. För att vidga svalget kan man gäspa, så hittar man oftast rätt. Du kan hitta huvudklangen genom att t ex härma en gnällande hundvalp. I klassisk sång är det oftast huvudklangen som används fullt ut, framför allt inom opera.


"Skarv"

   Genom att sjunga en skala nedifrån och uppåt märker man när man behöver "släppa" kontakten med bröströsten för att övergå till huvudklang. Det går ju rent fysiskt inte att använda bröströsten hur högt upp som helst, (även om det går att träna förstås). Just där man byter uppstår då en "skarv". Skarven kan man träna på att jämna ut så att den inte alls hörs, såvida man inte vill utnyttja skarven till något specifikt sångsätt. Inom moderna musikgenrer som t ex pop och rock, utnyttjar man ofta skarven mellan huvudklang och bröstklang för att göra sången lite "råare" eller "tuffare". Det finns även folkliga genrer som t ex joddling och jojk där man skarven används fullt hörbart.

   Många medvetna sångare övar upp sig till att behärska såväl bröstklang som huvudklang samt på att kunna överbrygga rösterna på ett mjukt sätt utan skarv. Dessutom är det vanligt att mixa bröstklang och huvudklang, bl a inom musikalsång. Detta kallas just "mix-röst", "belting" eller "edge” (den senare termen från Complete Vocal Technique). Det här med mix-klang är ett kapitel för sig, som jag lovar att komma tillbaka till en annan gång. Dessutom finns det mycket mer att säga om både bröstklang och huvudklang om man vill fördjupa sig, men nu har vi åtminstone rett ut begreppen. :-)


#sångpedagogik #bröstklang #huvudklang #klangfärg #röstteknik #sångteknik #mixteknik