Om röstens bröstklang med tips på övningar

06.12.2019

   Förra veckan förklarade jag skillnaden på bröstklang och huvudklang samt nämnde en tredje kategori "mix". Denna gång tänkte jag gå in på bröstklangen lite mer samt ge lite tips på bra övningar.

   Bröstklang är den rösten som ligger närmast talrösten och är just därför den klang som är lättast att ta till sig för gemene man, speciellt för den oskolade rösten. Därmed inte sagt att det är enkelt. För mig var det tvärtom ett tag. Kanske just för att jag är uppvuxen med klassisk musik och gick i musikklasserna under mellan- och högstadiet vilket innebar mycket körsång. Jag utvecklade min ljusa röst först och lärde mig även att använda huvudklangen långt ner i registret.

   Bredvid skolans körsång sjöng jag ibland i kyrkans ungdomskör och där blev det lättsammare repertoar med bl a gospel. Även senare sjöng jag i mer utpräglade gospelkörer med modern repertoar. Gospel är ju genremässigt som soulmusik och kräver tvärtom lite mer kraft i rösten. Utan kunskap om röstens anatomi och hur man kan träna bröstklangen är det lätt hänt att "ta i" mer utan att försäkra sig om att man har den stadiga grunden i magstödet i behåll. Vad magstödet innebar visste jag ju - eller?

   Grundkunskaperna hade jag, så om någon hade sagt till mig att jag sjunger för mycket med halsen och inte med magen, så hade jag säkert protesterat. Så vad hände? Jag blev lätt trött i rösten efter en konsert, ibland hes. Det gick dock över och några allvarliga skador drog jag som tur var inte på mig. Jag tyckte mig dock inte alltid behärska tekniken i gospelsången även om jag älskade groovet och svänget! Så vad gjorde jag för fel?

   Som huvudklangssångare behöver man på sätt och vis "lära om" och inte vara kvar alltför mycket "uppe i huvudet". Man behöver utgå ifrån talrösten och till en början hålla sig i ett mellanregister kring ettstrukna c (alltså, vid mitten på pianot), från lilla g eller a till ett strukna g/a. Stödet ska givetvis vara med och man bör känna den där vibrationen i bröstet som jag skrev om i förra inlägget. Öva bröströsten separat och koncentrerat under korta stunder som man sen kan förlänga. Det känns lite ovant i början, men man vänjer sig. Det är som med sport. Man kan inte springa 10 km på en gång, utan bör starta med kortare sträckor först. Kanske träna i intervaller för att förbättra konditionen. Det är likadant med sångövning. Öva korta stunder och se till att det känns bra i kroppen. Känns det fel eller gör ont, så gör du något fel. Känns det bra så gör du rätt. Konstigare än så är det inte.

   Här är ett par tips på sångövningar:

  1. Tala. Lyssna på din ton och sjung sedan ”hej” eller "yeah" på samma ton. Prova sen och glid på tonen upp och ner. Det är smart att börja med en konsonant som ”h” eller "j" för då får man lättare tag i magstödet. Se denna lilla filmsnutt på Instagram.
  2. Sjung rytmiskt på exempelvis tre toner nära varandra. Se demo här